Wolff verwerpt suggesties 'doemdenker' Horner: 'RBPT voelt al nattigheid'

Wolff verwerpt suggesties 'doemdenker' Horner: 'RBPT voelt al nattigheid'

door Michael Janiec

Toto Wolff, de Mercedes-rivaal van Red Bull-teambaas Christian Horner, heeft Horner ervan beschuldigd dat hij de nieuwe motorreglementen voor het Formule 1-seizoen 2026 probeert te ondermijnen. Wolff suggereert dat Horners roep om regelwijzigingen voortkomt uit zorgen over het concurrerende vermogen van de motor die Red Bull in 2026 zal gebruiken.

Wolff kan niets met opmerkingen Horner over vermogensverhouding nieuwe motoren

De reglementen voor de F1-motoren vanaf 2026 streven naar een 50-50 verdeling tussen conventionele motoren en accu's als het gaat om het opgewekte vermogen. Horner beweert dat de nieuwe regels F1-auto's zouden kunnen veranderen in "technische Frankensteins" en coureurs zouden dwingen om op rechte stukken van versnelling te veranderen om hun accu's op te laden.

Wolff verwerpt die bewering en beweert dat F1 de innovatie heeft om dergelijke scenario's te voorkomen.

Terwijl er overeenstemming is bereikt over de regels voor de krachtbronnen voor 2026, zijn de discussies over de chassisregels nog gaande. F1 overweegt aerodynamische veranderingen, waaronder de toevoeging van beweegbare onderdelen om de luchtweerstand op rechte stukken te verminderen.

Horner maakt zich zorgen over de balans tussen verbrandingsvermogen en elektrisch vermogen en benadrukt dat de prestaties van het chassis niet in gevaar mogen komen. Hij suggereert dat het aanpassen van de verhouding tussen de twee soorten vermogen deze problemen zou kunnen oplossen.

Mercedes schuwt niet van innovatie

Wolff zegt echter stellig dat de regels voor de krachtbronnen van 2026 niet herzien zullen worden, omdat zes fabrikanten, waaronder Ford, Audi, Honda en bestaande concurrenten, zich er al aan gecommitteerd hebben.

Wolff beschuldigt Horner ervan een "doemdenker" te zijn door te beweren dat coureurs misschien moeten terugschakelen op rechte stukken. Hij verduidelijkt dat het nieuwe chassis niet zal lijken op de huidige zware prototypes, maar eerder opnieuw zal worden uitgevonden om te voldoen aan de eisen op het gebied van duurzaamheid en aerodynamische efficiëntie.

Wolff erkent dat het een uitdaging is om efficiënte auto's te maken vanwege de veeleisende krachtbron, maar gelooft dat het een kans biedt voor innovatie.

Met betrekking tot het motorontwikkelingsprogramma van Red Bull, suggereert Wolff dat Horners aandringen op regelwijzigingen mogelijk is ingegeven door zorgen over de voortgang. De Oostenrijker moedigt dan ook aan aan om de beweegredenen achter dergelijke voorstellen in twijfel te trekken.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk