Zak Brown waarschuwt Red Bull: ‘Het is oneerlijk om twee teams te runnen'

Zak Brown waarschuwt Red Bull: ‘Het is oneerlijk om twee teams te runnen'

door Ayla Huiberts

Het bedrijf achter de welbekende energiedrank werd in 2005 uitgebreid, toen het Formule 1-team van Red Bull Racing werd opgericht. Een jaar later nam Red Bull het team van Minardi over en kwam Scuderia Toro Rosso op de F1-grid. Sindsdien is Red Bull eigenaar van twee teams in de koningsklasse en volgens de CEO van McLaren, Zak Brown, kan dit eigenlijk niet door de beugel.

Visa Cash App RB, voorheen Toro Rosso en AlphaTauri, werkt nauw samen met het moederbedrijf Oracle Red Bull Racing. Het team werd opgericht om jonge coureurs de kans te geven om te rijden in Formule 1 en om te testen wie goed genoeg was voor het hoofdteam.

De samenwerking valt binnen wat toegestaan is in F1, maar Zak Brown, CEO van McLaren, houdt de samenwerking kritisch in de gaten.

De Amerikaan wil actie ondernemen om oneerlijke situaties tegen te gaan. Een jaar geleden was Brown hier ook al mee bezig, maar de FIA heeft hier vervolgens niets mee gedaan.

“Ik spreek in het bredere belang van de sport. Als je kijkt naar elke andere grote sport, is het niet toegestaan om twee teams te bezitten.”

Zak Brown - CEO van McLaren

Budgetcap houdt Red Bull niet tegen

Sinds AlphaTauri is getransformeerd tot VCARB is de samenwerking tussen de twee Red Bull-teams nog sterker geworden. Dit baart zorgen bij de McLaren-teambaas. Vroeger zat er een grote afstand tussen de kleine teams en de winnaars, maar sinds de budgetcap is geïntroduceerd, krijgt ieder team een gelijke kans.

Red Bull kan dus met twee teams aan de top komen en dat is precies waar het probleem volgens Brown ligt. De budgetcap zorgt er dus voor dat de kloof kleiner wordt, maar het feit dat Red Bull twee teams heeft rijden, wordt het hele doel ervan tenietgedaan.

RBR vindt Brown paranoïde, want volgens hen staan de teams dusdanig los van elkaar, maar de voormalig autocoureur betwijfelde dit tijdens de lancering van de MCL38. De FIA moet volgens hem hier alsnog achteraan gaan.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk