Red Bull-teambaas Christian Horner kijkt met gemengde gevoelens uit naar de Grand Prix van Spanje, waar de FIA strengere tests op de flexibiliteit van de voorvleugels introduceert. Deze wijziging, die de maximale buiging van de voorvleugel reduceert van 15 mm naar 10 mm, wordt door Horner beschouwd als een "significante verandering van het reglement."
Impact is onvoorspelbaar
In Monaco was de snelheid bij Red Bull nog ver te zoeken, maar in Spanje zou dat moeten gaan veranderen. “We keren nu terug naar circuits met hoge snelheden. En natuurlijk is de voorvleugel in essentie een wijziging van het reglement”, legt Horner uit. Op een baan als die van Spanje, waar aerodynamische efficiëntie cruciaal is, kan zo’n wijziging grote gevolgen hebben. Niet alleen voor de afstelling, maar ook voor de onderlinge verhoudingen in het veld.
Hoewel hij verwacht dat Red Bull competitief blijft, erkent Horner dat het lastig te voorspellen is hoe de nieuwe controles op flexibiliteit van de voorvleugels het veld zullen beïnvloeden. “Misschien heeft het geen invloed op de rangorde, maar het is een verandering die alle teams zal raken, mogelijk op neutrale wijze, maar er zal een effect zijn.”
Juist die onzekerheid maakt de race in Barcelona een interessant meetmoment. Teams moeten hun aerodynamische pakketten aanpassen om binnen de nieuwe toleranties te blijven. Horner benadrukt dat het effect van de wijziging niet per se spectaculair hoeft te zijn, maar beslist niet onmerkbaar is. “Het zou kunnen, maar we weten niet hoe het anderen zal beïnvloeden... Het is een significante verandering. Dus uiteraard zal er enig effect zijn. Natuurlijk hebben de teams dit voorzien. Het zou neutraal kunnen uitpakken, of misschien zal het invloed hebben op de bandenslijtage, maar het zal het leven in elk geval niet makkelijker maken.”
Voor nu is het afwachten op morgen. Dan gaat het Grand Prix-weekend van start en gaan we eindelijk de eerste antwoorden krijgen.
0 reacties