2023 F1-eindrapport teamduels: Tombola bij wankel AlphaTauri met duidelijke winnaar

2023 F1-eindrapport teamduels: Tombola bij wankel AlphaTauri met duidelijke winnaar

door Michael Janiec

Voor dit volgende eindrapport van het afgelopen F1-seizoen van 2023 hebben wij een vreemde eend in de bijt. Ook voor AlphaTauri pakte 2023 uit als een seizoen met twee gezichten. En dat niet alleen: door typerende - evenals bijzondere - omstandigheden, namen maar liefst vier coureurs namen plaats achter het stuur van de AT04.

En te midden van de verandering, bleef echter één coureur bij AlphaTauri de stabiele factor. Eerlijk? Wij hebben na 2023 Yuki Tsunoda een stuk hoger zitten dan een jaar geleden. Waarom wij dan ook meer van de Japanner verwachten in 2024, ontdek je in dit eindrapport.

Het zusterteam van Red Bull Racing, AlphaTauri, begon 2023 met een valste start, maar kon groter gezichtsverlies afwenden dankzij een handvol punten in het slotdeel. Daarmee pakte AT de achtste plek in de constructeurs. Pas nadat het team besloot om het ingeslagen ontwikkelingpad te verruilen voor een filosofie die dichter bij Red Bull Racing ligt, kwamen de broodnodige resultaten.

Eindrapport Nyck de Vries: -

Too little, too late voor ene Nyck de Vries, die na tien races dusdanig het vertrouwen verloor van het management, dat hij moest plaatsmaken voor Daniel Ricciardo.

Zodoende zullen wij de enige Nederlander met een puntendebuut in F1 niet over een heel seizoen kunnen beoordelen. En oprecht vragen wij ons af of een cijfer op zijn plaats is met drie coureurs, die één auto deelden. Een auto die om zijn beurt overal en nergens was zogezegd.

Wat Nyck onvermijdelijk de kop kostte? In hindsight: Williams als debuutteam kiezen, ver uit de schaduw van het wonderkind bij Red Bull Racing, één waar de Formule E-wereldkampioen onbewust toch mee vergeleken wordt, zou allicht beter hebben gewerkt. Maar dat AlphaTauri in zo een neerwaartse spiraal geraakte aan het begin hadden ook weinig mensen van tevoren overzien.

Een aantal rookie-fouten, zoals de crash in Bakoe, kostten Nyck de kop evengoed. Maar ja, in onze optiek moet er ruimte zijn voor fouten in het eerste jaar. Het gebrek aan snelheid, evenals progressie, is waar het (nogal) vroege eindoordeel ongetwijfeld viel.

De deur naar de koningsklasse lijkt daarmee voorgoed te sluiten voor Nyck de Vries en dat is best sneu. Waar de coureur uit Sneek oprecht trots op mag zijn, is dat hij de Formule 1 wel degelijk bereikt heeft.

Afijn, het controversiële slachtofferen van debutant Nyck de Vries luidde een ommekeer in voor het team. Of Nyck daadwerkelijk het probleem bleek binnen de constructie, laten wij even in het midden. Dat de F1-auto van AlphaTauri later beduidend beter begon te werken, is gewoon pijnlijk vooral.

Eindrapport Liam Lawson: -

Over aanpassingsvermogen gesproken: wat Liam Lawson als vervanger van geblesseerde Daniel Ricciardo liet zien, imponeerde oprecht. Het vermogen van de Nieuw-Zeelandse coureur om in verraderlijke omstandigheden op Zandvoort te debuteren, de race uit te rijden, en daarna vooral uit de problemen te blijven, inclusief de snelheid en als 'afstudeerproject' de puntenfinish in Singapore - op zijn favoriete circuit: topklasse.

Het is jammer dat wij de Nieuw-Zeelander niet in 2024 al fulltime zien debuteren. Althans, mocht Sergio Perez het jaar niet uitzingen, dan staat Daniel Ricciardo klaar om hem te vervangen. Lawson, getekend als reserve bij de 'Racing Bulls' in 2024, schuift zodoende alsnog op.

Eindrapport Daniel Ricciardo: -

Ook geen heel seizoen voor Daniel Ricciardo, maar wel kreeg de Aussie de beschikking over een beduidend betere AT04. In dit geval laten wij een eindcijfer dan ook achterwege voor Danny Ric, die zes punten overhield aan zeven Grands Prix.

Een hoger gemiddelde dan bijvoorbeeld Yuki Tsunoda (17 punten uit 22 races), maar ook dit moet even geplaatst in perspectief.

Die ene uitschieter in Mexico leverde Ricciardo alle zes de punten op. Het gaat om een race, waarin hij aan een P4-kwalificatie geholpen werd door de Japanner met een tow.

Zien wij daarmee dé herboren Ricciardo? Niet echt. Het is evengoed één puntenfinish uit de laatste vijf races, tegenover drie van zijn jongere teamgenoot.

Dat Ricciardo nog steeds snel is, mag wel gesteld worden. Maar snel genoeg om al naast Max Verstappen plaats te nemen? Daar moeten wij Martin Brundle toch gelijk in geven.

Eindrapport Yuki Tsunoda: 8

Tot slot eigenlijk de enige coureur die wij over een heel jaar kunnen beoordelen: Yuki Tsunoda. De Japanner nam het onvermijdelijk op tegen de bovenstaande drie coureurs en hield opvallend goed stand. Je kunt eigenlijk ook niet anders verwachten in het derde jaar bij het team, maar toch.

Niettemin, wij hebben de inmiddels ervaren Honda-junior op stukke minder fouten kunnen betrappen in vergelijking met de twee voorgaande jaren.

Tsunoda sluit 2023 af met twee keer een P8 als beste resultaat, waarvan één met een bonuspunt voor snelste ronde (Austin). Een P9 en in Brazilië en driemaal een P10 brengt zijn totaal op zeventien punten.

Toch finishte de Japanner meer dan eens in de buurt van punten - op pace in de race dus. Het geeft de indruk dat Tsunoda eruit wist te halen wat erin zat de meeste keren.

In het kader van een moeizaam jaar bij AlphaTauri, toont Tsunoda vooral de volwassenheid, geduld en het nodige incasseringsvermogen. Drie verschillende teamgenoten in een jaar werkte enerzijds in het voordeel van de AT-routenier, maar bracht ongetwijfeld ook extra druk mee.

Het staat allemaal behoorlijk in contrast met de boordradio-rants en vele crashes. Tsunoda heeft het team hiermee door een lastige periode geholpen en leiderschap getoond. Een acht als eindoordeel is dan ook op zijn plaats.

In 2024 staat er beduidend meer op het spel voor het Japanse talent. Red Bull kennende is het zogenaamde voorcontract van Daniel Ricciardo evenveel waard als zijn snelheid volgend seizoen. Zou dat een opening zijn voor de Japanner richting het hoofdteam? De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Sterker nog: géén mooier verhaal, dan een Japanner verwelkomen in een winnende F1-auto, die door Honda aangedreven wordt, toch?

Ben je het eens met de eindrapporten van De Vries, Lawson, Ricciardo en Tsunoda?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk