Het een-na-laatste team in het F1-kampioenschap is het door Ferrari-aangedreven Alfa Romeo. Het team dat voor 2026 de transformatie naar Audi-fabrieksteam ondergaat, kampt met soortgelijke problemen als Haas: de correlatie is zoek en het jaar is noodgedwongen deels opgegeven met oog op 2024.
F1-eindrapport teamduels: Zhou vangt bot bij oude baas Bottas
Zoals bij Haas, geldt hier namelijk: het eindresultaat is niet zozeer door (gebrek aan) rijkunsten van beide coureurs, maar eerder door het structurele tekort van performance van de Formule 1-bolide.
Zit er meer potentie in bij Alfa Romeo? Ja en nee. Het F1-team zegt het concept uit 2023 los te laten en terug naar de tekentafel te gaan, omdat ‘er geen grote verbeteringen meer in dit concept te vinden waren’. Het is dus iets dat meegenomen moet in het eindoordeel van de coureurs.
Eindrapport Valtteri Bottas: 6,5
Valtteri Bottas blijft naar omstandigheden waardevol voor Alfa Romeo - Sauber. De Fin heeft de weinige kansen gepakt in een moeilijk seizoen en deed dat marginaal beter dan zijn jongere teamgenoot.
Van de tien punten die Bottas bij elkaar reed, komen vier van de eerste Grand Prix in Bahrein, waar de Fin als achtste finishte - wat ook in Qatar lukte en daarmee nog vier zuurverdiende punten.
Voorbij de twee P10-finishes valt er eigenlijk weinig indrukwekkends te schrijven. Maar dat geldt ook wel voor Alfa Romeo.
Het dieptepunt? De DNF bij de Braziliaanse GP. Bottas kreeg in een kansrijke positie voor punten de opdracht de auto te retireren. Zijn reactie erop over de boordradio spreekt boekdelen.
We houden het op een zeven op het eindrapport van Bottas. Puur op vergelijking met zijn minder ervaren teamgenoot Guanyu Zhou, behoudt de Fin een psychologisch voordeel. Maar goed. Het zware seizoen moet daarentegen ook in perspectief geplaatst met het vorige. Toen reed de voormalig Mercedes-coureur 49 punten bij elkaar. De frustraties zijn dan ook op hun plaats.
Eindrapport Guanyu Zhou: 6,5
In zijn tweede jaar in F1 weet de Chinees enige vooruitgang te boeken. Dan wel, zoals hierboven beschreven, bij een team dat in 2023 behoorlijk is teruggevallen.
Guanyu Zhou wist zes punten te scoren namens Alfa Romeo in 2023 - evenveel als dat de nog relatief onervaren coureur in 2022 deed.
Zhou bleef grotendeels uit de problemen, net als in 2022. Dit keer in 2023 bleef het bij drie, in plaats van vijf (met name technische) DNF’s.
Zhou had ‘proefabonnement’ op de negende plek - zo leverde dat driemaal twee punten op in Australië, Spanje en Qatar. Die punten waren voor Alfa Romeo waardevol evengoed, wetend hoe dicht bij de laatste drie teams in constructeurs geëindigd zijn dit jaar.
En toch. Het voelt als een gemiste kans dat de eerste Chinese F1-coureur zijn meer ervaren teamgenoot niet heeft weten te verslaan in 2023.
Hoewel zijn contract met nog een jaar wordt verlengd bij het team, wat op zich een prestatie is, zou enkele punten extra zijn 'toekomstcase' verbeterd hebben. Zodoende is een 6,5 als eindcijfer voor Zhou wel op zijn plaats, wetende dat er uiteindelijk meer in zat (op het spel stond), ondanks de omstandigheden.
0 reacties