Sergio Perez staat nog niet direct op scherp met zijn P8 in op Imola, maar doet zijn onderhandelingspositie evenmin goed wat betreft de toekomst. De Mexicaan startte de F1 Grand prix van Emilia-Romanga vanaf P11 en wist in zijn eerste stint uitgerekend nul plekken te winnen.
"Ik denk dat dit het maximaal haalbare was, van waar we begonnen", zei Perez. "Ik denk ook dat het heel slecht ging bij het wegrijden, ik was aan het spelen met de balans om te proberen de achteras een beetje te beschermen en toen ging ik gewoon rechtdoor in bocht zestien. Dat betekende dat ik het gevoel had dat ik de achterkant van de auto niet goed meer kon inschatten. Dat betekende dat ik het gevoel had dat ik wat schade opliep die ook de race in gevaar bracht, want ik verloor zo'n zes, zeven seconden en daardoor zat ik dicht op de mensen achter me."
Red Bull-teambaas Christian Horner verdedigde Perez en suggereerde dat zijn prestaties geen groot probleem waren: "Ik denk dat onze simulaties voor de race zeiden dat P7 potentieel optimaal was als er niets gebeurde, geen safetycars of iets dergelijks", legde Horner uit. "Hij had één uitstapje door het grind dat hem ongeveer zes seconden kostte, maar ik denk dat dit ongeveer het maximale was dat hij (Checo) vandaag uit die gridpositie kon halen."
Verlies temperatuur funest in late deel stint op hards
Max Verstappen behaalde op Imola zijn vijfde overwinning van het seizoen, maar het was geen eenvoudige. Red Bull genoot aanvankelijk van een comfortabele voorsprong, maar een late aanval van Lando Norris pushte Verstappen tot het uiterste.
"Stefano [Domenicali, CEO F1 Group] vraagt ons al weken om te proberen aan het einde dichterbij te komen!" grapte Horner. "[...] In de eerste stint op de medium voelde het alsof we alles onder controle hadden, Max kon een gat van acht seconden opbouwen rond de pitstop en de auto presteerde heel, heel goed op de medium."
Datzelfde gold niet voor de harde banden: "Vooral op sommige punten waar we vrijdag zwak waren in sector twee, bepaalde hij het tempo. Nadat we op de harde band waren overgestapt, was de eerste helft van de stint helemaal goed. Maar naarmate de meter van de band slijt, wordt de temperatuur van cruciaal belang en we begonnen temperatuur in de band te verliezen en daardoor begonnen de prestaties af te nemen", aldus Horner.
Norris profiteerde van de problemen van Red Bull en zette Verstappen in de slotfase onder druk: "We haalden niet zoveel uit de band als Lando, die op een gegeven moment erg onder druk leek te staan van Leclerc. Plotseling ging hun auto aan en begon hij aan het einde van de race hard aan te komen", concludeerde de teambaas.
Horner prijst dubbelslag van Verstappen
De overwinning van Verstappen was nog indrukwekkender gezien zijn unieke dubbele taak. Op de ochtend van de Grand Prix nam hij deel aan een virtuele 24-uurs simrace, die zijn team won, kort voordat de F1-race begon.
"Geen [zorgen over dubbele dienst]", zei Horner. "Omdat hij in principe een racemachine is. Het komt vaak voor dat hij 's avonds verschillende set-ups aan het testen is en dat soort dingen. Dus het is niet ongebruikelijk dat hij dat doet."
Horner prees het vermogen van de Nederlander vermogen om in zo een uitdagend weekend te zegevieren: "Hij heeft een heel druk weekend gehad. Ik denk dat Max dit weekend, en je hebt gehoord wat dat voor hem betekende, de poleposition van gisteren, hij echt heel diep heeft moeten graven, de prestatie van vandaag (zondag) was opnieuw een masterclass."
0 reacties