Honda, de motorleverancier van Red Bull Racing en daarmee regerend motorleverancier in Formule 1, staat voor een grote uitdaging in voorbereiding op het nieuwe motorproject met Aston Martin in 2026. Na het leveren van motoren aan de Red Bull F1-teams tot en met 2025, zal Honda zich voor het nieuwe motorenreglement uitsluitend richten op Aston Martin. Een transitie met zekere compromissen.
Ondanks dat Honda uit F1 wilde stappen in 2021, heeft het bedrijf een vierjarige leveringsovereenkomst met Red Bull, waardoor een ongebruikelijke situatie is ontstaan.
Deze transitie leidt tot gecomprimeerde situatie wat betreft het verdelen van beschikbare middelen, waarbij Honda veel F1-teamleden naar massaproductieprojecten in Japan verplaatste en een fabriek in Milton Keynes aan Red Bull Powertrains verkocht.
Honda's voorbereidingen voor het seizoen 2026 werden gehinderd hierdoor. Tetsushi Kakuda, HRC's F1-projectleider, erkent het tekort: "Middelen zijn het moeilijkste punt voor ons."
Het bedrijf moet het personeelstekort verhelpen als gevolg van het eerdere besluit.
Honda moet backtracken richting 2026
Hoewel Honda van plan is om de uitgaven in F1 te verminderen, maakt het partnerschap met Aston Martin, dat een substantiële financiële bijdrage levert, een evenwichtige financiële verbintenis mogelijk. Dankzij de samenwerking kan Honda investeren in de ontwikkeling van een nieuwe competitieve motor.
Hoewel de Japanse motormaker voor hindernissen staat, profiteert men van de al aanwezige kennis en lopende research. Het bedrijf werkt al sinds 2021 aan batterijtechnologie en duurzame brandstoffen.
Belangrijke projectleden hebben van rol gewisseld, waarbij Toyoharu Tanabe het 2026-project leidt en de continuïteit van de succesvolle 2015-21-periode gebruikt om de nieuwe onderneming te leiden.
Ondanks de uitdagingen blijft Honda optimistisch over het benutten van de huidige kennis en de continuïteit van het personeel, om zo een solide basis te leggen voor hun toekomstige inspanningen in de Formule 1.
0 reacties