Het DRS-systeem: Wel of niet nodig in Formule 1?

Het DRS-systeem: Wel of niet nodig in Formule 1?

door Jarlo

DRS (Drag Reduction System) is een systeem waar de achtervleugel openklapt om de luchtweerstand te verminderen en op die manier meer topsnelheid te genereren. Dit systeem is in het leven geroepen om inhalen te bevorderen, en is al van kracht sinds 2011.

Coureurs kunnen DRS activeren met een enkele druk op de knop "DRS". Het systeem wordt beschikbaar vanaf ronde drie in de race, en kan alleen worden gebruik door de aanvallende coureur als hij zich binnen één seconde van zijn voorganger zit.

DRS niet meer nodig?

Met de reglementen van 2022 werd het makkelijker om andere auto’s te volgen. Inhalen zou zo ook dusdanig makkelijk zijn, dat de DRS haar nut dreigde te verliezen. In 2022 reageerde

Andy Green, Chief Technical Officer van Aston Martin, kwam op het idee om de DRS af te schaffen. Hij gelooft dat de nieuwe generatie auto's geleidelijk hun afhankelijkheid van DRS als hulpmiddel bij het inhalen verliezen.

Ook waren de 2022 auto’s ontworpen om minder afhankelijk te zijn van de neerwaartse kracht die wordt gegenereerd door de vleugels. Daardoor moeten ze sneller zijn op het rechte stuk.

Coureurs reageren

In 2023, na afloop van de Grand Prix van Italië, werd er op de persconferentie onder andere aandacht besteed aan het idee om de DRS af te schaffen en/of minder krachtig te maken. Formule 1 in 2023 blijkt toch anders want Max Verstappen, Sergio Perez en Carlos Sainz waren het allemaal eens over één ding: de DRS moet blijven.

Verstappen: “Nee, ik denk dat we op de meeste circuits nog steeds moeite hadden om te volgen of te passeren. Ik bedoel, aan het begin van het jaar klaagden veel mensen over passeren."

Perez: "Ja ik ben het eens met Max. Ik denk dat minder DRS niet de juiste weg is. Ik weet zelfs nog dat we het erover hadden om het effect te vergroten."

Sainz: “Op 99% van de circuits denk ik dat we DRS nodig hebben en dat we een krachtige DRS nodig hebben, want deze auto's beginnen vanaf het begin van het jaar een beetje te lijken op 2021 of 2020, waar het moeilijk is om ze te volgen.”

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk