Hoe Red Bull op Jeddah de competitie het nakijken gaf in de DRS-zones

Hoe Red Bull op Jeddah de competitie het nakijken gaf in de DRS-zones

door Matthijs Bos

De Red Bulls domineren dit seizoen op de circuits. De snelheid van de RB19 is niet bij te houden door de concurrentie. De DRS (Drag Reduction System) is één van de sterke punten van de Red Bull-bolide dit jaar. Maar waar komt deze dominantie vandaan, hoe kan de RB19 ineens zó veel sneller zijn dan de concurrentie? Het zit in de achtervleugel en benadrukt hoe aerodynamisch efficiënt de RB19 is.

Het geheim van de RB19

Lewis Hamilton had het er eerder al over, de RB19 was zoveel sneller dan alle andere auto's. "Ik heb zeker nog nooit een auto gezien die zo snel is, ik denk dat als we snel waren, we niet zo snel waren. Ik denk dat het de snelste auto is die ik heb gezien, zeker in vergelijking met de rest."

Vooral met de DRS won Red Bull veel tijd. Er ging tijdens de bouw van de auto veel tijd naar de snelheidsverbetering van de DRS. Je kan namelijk de DRS doeltreffender maken door de vorm van de vleugels aan te passen.

Ze wisten dat op bijvoorbeeld Djedda de Ferrari's sterker konden zijn. Daarom hadden ze een achtervleugel gemaakt die perfect zou zijn voor dat specifieke circuit. Vrijwel alle teams doen dat, er wordt dan gekeken naar wat handig is qua vleugel. Low, medium of downforce.

Alleen door de budgetcap is het vrijwel onmogelijk voor iedereen om die aanpassingen oneindig te blijven maken. Opvallend is wel dat Mercedes en Ferrari niet met een hele nieuwe vleugel op de proppen kwamen in Djedda zoals Red Bull.

Of de Red Bull elke race meedoet in de strijd is nog een vraag, wel is de verwachting dat het team uit Milton Keynes een echte favoriet is voor het kampioenschap.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk