Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt dat het hem weinig boeit als zijn F1-team het ontwerp van Red Bull Racing gebruikt en daarmee weer competitief is.
Mercedes kijkt bij concurrenten die het goed doen, zo ook Red Bull Racing
Mercedes liet recent doorschemeren dat de ontwerpfilosofie van de W13 en W14, beter bekend als het size zero-sidepod ontwerp, geen toekomst meer heeft. Het team zou teruggaan naar de tekentafel en zo snel mogelijk met een competitiever alternatief willen komen.
"We hebben geen dogmatiek over hoe de auto eruit moet zien", zei Wolff na de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië.
Zolang die maar snel is...
"Het moet gewoon de snelst mogelijke raceauto zijn. Als die eruit ziet als een Red Bull... Het maakt me niet uit. Hij moet gewoon snel zijn", vervolgde de Oostenrijker.
"Ik schaam me niet als hij snel is."
Het is niet allemaal zo simpel als dat het klinkt, echter. Het ontwerp moet fundamenteel anders, letterlijk: "Er zit natuurlijk enorm veel op de vloer, met een auto met grondeffect. En dan is er nog veel meer architectuur nodig om hem de carrosserie te geven die je het meest efficiënt vindt. Dus de auto wordt momenteel letterlijk op zijn kop gezet en er is veel goeds te zien."
Het herontwerpen te midden van het budgetplafond is een stuk lastiger dan in het verleden. Wolff zei dat bijvoorbeeld het chassis volledig herzien niet tot de mogelijkheden behoort zo vroeg als dit seizoen. Dan rust al snel de vraag in hoeverre Mercedes beperkt blijft bij het herontwerpen als het probleem dusdanig samenhangt met de prestaties van het chassis.
0 reacties