De menselijke factor: sleutelrollen binnen ieder Formule 1-team

De menselijke factor: sleutelrollen binnen ieder Formule 1-team

door Ayla Huiberts

Iedere Grand Prix strijden twintig Formule 1-coureurs op het asfalt. Maar wat vaak soms vergeten wordt: de teams die deze strijd mogelijk maken. Ieder team dat racet in de koningsklasse bestaat uit honderden, zo niet duizend werknemers en wij zullen de meest belangrijke rollen in zo een F1-organisatie uitlichten.

De teambaas (team principal)

Ieder raceteam heeft een teambaas die een leidende rol aanneemt. Hij of zij is verantwoordelijk voor het hele team en is, als het ware, het gezicht van het team. Denk hierbij aan Christian Horner en Toto Wolff die de teams Red Bull Racing en Mercedes leiden.

Teambazen vertegenwoordigen hun eigen renstal en nemen veel verantwoordelijkheid op zich. Ze praten namens het team met de media en wonen ook belangrijke besprekingen bij met de andere team, FOM en de FIA.

Verder is het belangrijk dat de teambaas de controle en overzicht kan bewaren op de logistiek en structuur van het personeel. Het is van belang dat de juiste mensen worden ingehuurd voor bepaalde rollen.

Ten slotte zijn teambazen nauw betrokken bij de coureurs. Ze zijn deels verantwoordelijk voor de prestaties van het team en hier moeten soms cruciale beslissingen voor gemaakt worden.

Teambazen zijn overigens niet hetzelfde als teameigenaren. In het verleden was dit regelmatig wel het geval. Een voorbeeld hiervan is het team van Williams dat voorheen ook daadwerkelijk geleid werd door oprichter en eigenaar Frank Williams.

Technisch directeur

De technisch directeur, ook wel CTO, heeft een essentiële rol eveneens, waarbij die toezicht houdt op alle technische aspecten, zowel in de fabriek als op het circuit.

Deze persoon houdt zich bezig met de ontwikkeling van de auto en maakt uiteindelijk alle beslissingen die met het technische te maken hebben.

Naast het maken van belangrijke beslissingen, heeft de technisch directeur ook de taak om het technische team te leiden. Deze bestaat uit ingenieurs, aerodynamicussen en technische experts.

Momenteel is de meest bekendste CTO Adrian Newey. De Brit werkt al jaren voor Red Bull Racing en is zeer succesvol geweest met meerdere kampioenschap winnende auto’s in F1.

Strateeg

Formule 1 is een teamsport en een cruciale rol binnen dit team is de strateeg. Strategen maken cruciale beslissingen tijdens de race wat de racestrategie betreft en soms worden deze op het allerlaatste moment gemaakt. Ook orkestreren zij het strategische plan vooraf aan de race.

Vanaf de pitmuur kijken strategen mee met de race en zij hebben het vermogen om direct doorslaggevende calls te maken als een situatie ernaar vraagt. Denk aan een plotse safetycar, waarbij de pits direct opzoeken, ook wel 'gratis pitstop' genoemd, een behoorlijk voordeel kan opleveren. Daarnaast staan de beslissingen van strategen niet gegarandeerd voor succes, want het kan wel eens verkeerd uitpakken.

Red Bull Racing heeft een ontzettend sterk team en ook zij hebben weer een mega succesvolle strateeg. De strategieën van Hannah Schmitz hebben Max Verstappen meerdere malen geholpen met het winnen van Grands Prix.

Race-engineer

Race-engineers zijn er om te helpen met het finetunen van de auto - voor (en door) de coureur. Je kunt ze zien als de technische vertegenwoordigers van de coureurs aan de pitmuur. Een race-engineer die werkt met een coureur is een vertrouwenspersoon evengoed én het eerste aanspreekpunt over de boordradio.

Sommigen kennen bijvoorbeeld Peter Bonnington, beter bekend als ‘Bono’, de race-engineer van Lewis Hamilton. Het duo werkt al lang samen en heeft in de loop van de jaren een goede band opgebouwd. Zelfs hebben zij een eigen term ontwikkeld als signaal om de snelheid op te voeren: ‘Hammertime’.

Monteur

Monteurs zijn verantwoordelijk voor het onderhoud, assemblages en reparaties van de Formule 1-auto’s. Ze zijn in vele gevallen de handen van de engineers (en in zekere zin ook de coureurs zelf) als het aankomt op het maken van aanpassingen aan de auto zelf.

Tijdens het raceweekend werken de monteurs eigenlijk constant tegen de klok om zo min mogelijk tijd te verliezen. Dit kan soms uitmonden in noodreparaties, waarbij meerdere mensen druk aan de auto sleutelen. Bijvoorbeeld als een auto is gecrasht in VT3 terwijl de kwalificatie enkele uren later plaatsvindt.

De monteurs zijn ook de personen die de pitstops uitvoeren.

Een bekende monteur is Alessandro Fusaro, die werkt voor het team van Ferrari.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk