Formule 1-analist, Peter Windsor, beweerd dat de nieuwe bewegende vleugels, niet de reden is geweest dat Red Bull tijdens de Grand Prix van Singapore niet mee kon doen om de zege.
Dat Red Bull het lastig zou hebben in Singapore, komt niet als een complete verrassing. Verstappen had eerder die week al aangegeven er vanuit te gaan dat de straten van Singapore de RB19 minder zal liggen dan andere circuits. Ook hadden diverse teams voorafgaand aan het raceweekend in Singapore laten weten bloed te ruiken. En daarmee de kans om de reeks van Verstappen en Red Bull te doorbreken.
Hoe verwachtingen realiteit werden
Dit bleek uiteindelijk ook het geval. Op vrijdag waren er erg grote problemen met de balans van de Red Bull. Deze problemen oplossen lukte niet optimaal. Met als gevold de buitengewoon matige kwalificatie van beide Red Bull-coureurs. Max Verstappen kwalificeerde als elfde, en teamgenoot Sergio Perez kwam niet verder dan de dertiende plek.
De RB19 lag in de race duidelijk beter, maar verre van wat wij gewend zijn. Verstappen eindigde uiteindelijk knap als vijfde na een geweldige laatste stint (zie artikel hieronder). Perez kwam niet verder dan de achtste plek.
Windsor deelt zijn mening
Er werd na afloop van de Grand Prix van Singapore gesuggereerd dat de nieuwe controle van de FIA op bewegende vleugels de achilleshiel zou blijken van Red Bull afgelopen weekend. Echter, Verstappen gaf zelf al aan dat er een andere reden was voor de buitengewoon matige kwalificatie op de zaterdag.
Na afloop van de race, sprak Windsor met Adrian Newey, de ontwerper van de succesvolle RB19. Hierbij werd de opmerking van Verstappen nogmaals bevestigd.
"Hij (Newey) keek mij aan alsof ik gek was en zei: ‘Nee natuurlijk niet. We hebben een fantastische fase gehad, maar dit is gewoon een minder weekend’. Het was gewoon een kwestie van bepaalde dingen in de set-up die niet klopten, zoals de vloerhoogte, enzovoort.”
0 reacties