Max Verstappen schreef afgelopen weekend de Grand Prix van Japan op zijn naam. Op het circuit van Suzuka wist hij de oprukkende McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri vakkundig achter zich te houden. Wat al een indrukwekkende prestatie leek, krijgt nu een nóg specialere lading door nieuwe beelden die na de race zijn opgedoken. Daaruit blijkt namelijk dat McLaren mogelijk een technische voorsprong had die op het randje van het toelaatbare balanceert.
Ophef om flexibele achtervleugel McLaren
Op beelden van de McLaren MCL39 is te zien dat de achtervleugel van Norris aanzienlijk meer doorbuigt dan die van de Red Bull van Verstappen. Dit zogeheten 'flexen' kan een auto op meerdere vlakken voordeel geven: meer topsnelheid op rechte stukken én betere downforce in bochten. En hoewel McLaren alle FIA-tests tot nu toe zonder problemen heeft doorstaan, wordt in de paddock steeds luider gefluisterd dat het team zich buiten de geest van de regels begeeft.
Jos Verstappen mengt zich in de discussie
De ophef kreeg een nieuwe dimensie toen Jos Verstappen zich via social media in het debat mengde. Op X repostte hij een video waarin het verschil in doorbuiging van de vleugels zichtbaar is, met daarbij de suggestieve tekst: “Ja, het seizoen begint zeker in Spanje. McLaren is een monster als het gaat om het flexen van de vleugel.” Daarmee zinspeelt Jos op de aankomende technische updates en verscherpte controles tijdens de Grand Prix van Spanje, waar Red Bull hoopt dat McLaren zijn voorsprong verliest.
Komt de FIA in actie?
De FIA staat nu onder druk om deze kwestie opnieuw te bekijken. Eerder voerde de FIA al strengere tests in op McLaren’s innovatieve mini-DRS, en nu lijken de achtervleugels aan de beurt. Red Bull denkt dat McLaren slim gebruikmaakt van onduidelijke regels, iets wat met strengere controles in Spanje kan worden afgestraft.
0 reacties