Marko baalt van teleurstellende zaterdag: 'Moest een keer gebeuren'

Marko baalt van teleurstellende zaterdag: 'Moest een keer gebeuren'

door Cas Zeeman

Hoewel Red Bull-adviseur Helmut Marko al een beetje rekening hield met een teleurstellend weekend in Singapore, valt de uiterst teleurstellende kwalificatie van zijn team hem zwaar. De imposante zegereeks van de Oostenrijkse renstal lijkt daarmee tot een eind te komen.

Pijnlijke zaterdag voor Red Bull in Singaporese straten

De kans is uiterst aannemelijk dat Red Bull Racing zondag in Singapore voor het eerst dit seizoen een race níet wint. De RB19 van zowel Max Verstappen als Sergio Pérez kwam in de smalle straten van Marina Bay simpelweg niet lekker uit de verf, waardoor beide mannen in de kwalificatie al in Q2 strandden. Saillant detail: de twee kemphanen werden out-qualified door nota bene Red Bull-junior Liam Lawson, die nog altijd fungeert als tijdelijke vervanger van Daniel Ricciardo in de AlphaTauri.

Een pijnlijke dag dus voor het team, waar toch al stiekem de hoop werd uitgesproken dat ze wel eens alle GP's zouden kunnen gaan winnen. Die wens lijkt nu de prullenbak in te kunnen, ook bij Marko: "Het moest er toch een keer van komen. Maar het doet wel pijn, want we begrijpen gewoon niet waarom wij het hier zo moeilijk hebben", aldus de Oostenrijkse topadviseur ten overstaan van Auto, Motor und Sport.

Marko verwacht geen speciale verrichtingen

Hoewel het natuurlijk nog alle kanten op kan - Red Bull heeft immers al vaker laten zien dat het op de zondag ineens excelleert - verwacht Marko geen wonderen. Het team kan geen oplossing vinden voor de problemen met de set-up zolang het nog niet duidelijk is wat er precies aan de hand is. Daarnaast mogen door de parc fermé-regels weinig aanpassingen worden gedaan aan de auto's.

De nieuwe vloer die Red Bull meebracht leek verder niet zijn vruchten af te werpen. De introductie had echter niets te maken met de nieuwe technische reglementen van de FIA, die flexibele onderdelen nu volledig verbiedt. "Nee, deze update was al langer een idee. Het zou ons meer downforce moeten geven", vertelt Marko.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk