Ondanks dat met deze uitslag van GP van Singapore de ongelooflijke overwinningenreeks van Red Bull Racing en Max Verstappen eindigt, waait er dankzij de zege van Carlos Sainz namens Ferrari een frisse wind door de koningsklasse. Maar of het de concurrentie voldoende wind in de rug biedt in de staart van 2023? De internationale media zijn daar (net als wij) sceptisch over, lees hier wat zij schijven over de Grand Prix van Singapore.
De eerste overwinning van een ander team dan Red Bull Racing gaat naar Ferrari en in het bijzonder Carlos Sainz. De Spanjaard hield tot het einde het hoofd koel en managede slim de DRS-afstand naar Lando Norris, die om zijn beurt de op betere banden aansnellende Mercedessen kon afhouden in de slotronden.
De ‘Carlondo’, de liefkozende naam voor de bromance tussen de twee voormalige teamgenoten, hielp de twee voormalige teamgenoten zodoende aan de eerste en tweede stek.
'Een race zonder die dodelijke hand van perfectie'
Voor de goede orde beginnen we dus met de Italiaanse pers. Gazzetta dello Sport (Italië) spreekt van een meesterwerk, getekend door de Spaanse Ferrari-coureur: “Een meesterwerk van Ferrari, gesigneerd door Carlos Sainz junior! Het is de Cavallino die de recordreeks van Max Verstappen en Red Bull eindigt onder de lichten van de Singaporese nacht.”
“In de verlichte straten van Marina Bay was het Sainz die een perfecte overwinning boekte, door alle fases van een race, waarin Red Bull niet aanwezig was, goed te beheersen. Zijn grote vaardigheid zat in de aanvallen van McLaren en Mercedes te pareren, die net als de rode Ferrari's wilden profiteren van dit holle weekend van het wereldkampioensteam.”
Daily Mail (Engeland) durft na de GP van Singapore te vragen hoe het seizoen zou uitpakken als Red Bull Racing met Max Verstappen niet zo dominant waren: “De overwinning maakte een einde aan de reeks van tien opeenvolgende overwinningen van Max Verstappen en de al even vlekkeloze veertien uit veertien van Red Bull dit seizoen. Hun mysterieuze vormverlies, hoe kortstondig ook, liet zien hoe levendig de verloop van het jaar had kunnen zijn zonder die dodelijke hand van perfectie.”
“Deze Grand Prix van Singapore was, na een schaakachtig begin en middendeel, de beste race van 2023 - sommigen zouden kunnen zeggen de enige. Eigenlijk was het pas in de laatste zeventien ronden dat het tot een kookpunt kwam, met vijf coureurs die voor de overwinning streden. Sainz was favoriet in dit stadium, maar zijn banden dreigden in linten te veranderen en hij had een paar Mercedes wolven achter zich aan.”
“Zonder twijfel een Netflix-aflevering voor volgende Drive to Survive”
Sainz is bij Marca (Spanje) uiteraard de grootste held. De uit Madrid afkomstige racewinnaar ziet zijn vastberadenheid uitbetaald worden: “Hij zei (Sainz) het al in Monza, "iemand moet een einde maken aan de streak van Red Bull", en hij, Don Carlos Sainz, deed het. Hij probeerde het in Italië en uiteindelijk lukte het in Singapore, een prachtige, intelligente en overweldigende overwinning: pole, snelste ronde, overwinning en leiderschap van start tot finish. Beter kun je niet winnen. Met tot de laatste bocht de langste adem - de DRS geven aan Norris om Russell te blokkeren, geweldig: zonder twijfel zal een Netflix-aflevering van de volgende Drive to Survive zijn voor deze geweldige overwinning, die nu al deel uitmaakt van de geschiedenis.”
Ondanks dat een kans op een podium (of meer) door de ongunstige timing van de Virtual Safety Car definitief werd doorgestreept, is men bij het Franse Auto Hebdo te spreken over de schadebeperkende rit van Verstappen vanaf P11 naar P5: “De tweevoudig wereldkampioen miste echter geen moment. Hij kwalificeerde zich als elfde en profiteerde van een gewijzigde strategie door de race te beginnen op harde banden, terwijl de meeste andere coureurs op medium banden reden.”
“Verstappen kwam terug in de wedstrijd in de tweede helft van de race en haalde verschillende rivalen in die op dat moment op harde banden reden, terwijl hij profiteerde van de efficiëntere medium banden. Dat was genoeg om hem terug te stuwen naar de vijfde plaats.”
'Verstappen kon niet profiteren door ongelukkige timing bandenstrategie'
Bild (Duitsland): “Red Bull kende grote problemen tijdens de training en kwalificatie, Verstappen kwalificeerde zich slechts als elfde en Pérez als dertiende. En ze konden gewoon geen vooruitgang boeken in de race. Nadat hij vanaf de elfde plaats is gestart, baande Verstappen aanvankelijk een weg naar voren, waarbij hij Lawson, Hülkenberg en Magnussen ingehaald werden. Lange tijd bleef hij in de Alpine steken op de achtste plaats achter Ocon.”
“Dan brak Logan Sargeant zijn voorvleugel, die vervolgens vast kwam te zitten in de onderkant. De Amerikaan reed verder en verspreidde zijn vleugel in afzonderlijke stukken over de baan. De safety car kwam naar buiten - behalve de coureurs die op harde banden zijn gestart (waaronder de Red Bull), kwam iedereen toen binnen. Verstappen stond na de stops ineens tweede. Maar daarna ging de opmars weer achteruit voor de Nederlander. De concurrentie had nieuwere banden. Norris, Hamilton en Leclerc haalden Verstappen in, waardoor hij terugviel naar de zesde plaats.”
ESPN (Verenigde Staten) ziet hoe het ongelukkige weekend van Verstappen voorkomt dat hij al komend weekend in Japan met zijn derde wereldtitel aan de haal gaat: “Verstappen eindigde als vijfde en breidde daarmee zijn enorme voorsprong in het kampioenschap uit op Red Bull-teamgenoot Sergio Perez, die als achtste eindigde. Verstappen is nu 151 punten los; een overwinning zondag zou hem de kans hebben gegeven om volgende week in Japan de titel te pakken. In plaats daarvan kan hij dat op zijn vroegst doen op 8 oktober tijdens de Grand Prix van Qatar. Red Bull heeft het seizoen volledig gedomineerd en zal hopen dat de race op Suzuka weer als vanouds is.”
0 reacties