F1 2026: met overtoeren in haarspeldbocht Monaco de nieuwe norm?

F1 2026: met overtoeren in haarspeldbocht Monaco de nieuwe norm?

door Michael Janiec

Het technische brein van de Formule 1, Adrian Newey, waarschuwt dat het reglement voor 2026 wel eens vreemder zou kunnen uitpakken, dan verwacht. De reden? De manier waarop krachtbronnen moeten functioneren. Hetgeen zou kunnen leiden tot vreemde taferelen, noodzakelijk maar compromisvol voor het machtige F1.

Motoren die op volle toeren draaien de nieuwe norm?

Autofabrikanten zijn druk bezig met de ontwikkeling van de volgende generatie turbohybrides, waarbij de verbrandingsmotor (ICE) en de accu het vermogen gelijkelijk (50/50) delen.

Deze focus op energieterugwinning zal unieke kenmerken introduceren in hoe de motoren werken, zo ook hoe de energie teruggewonnen wordt middels rijtechniek.

Newey onthult dat aangezien ICE's in principe als generatoren werken, situaties zoals het op volle toeren door scherpe bochten rijden, zoals bij de haarspeldbocht van Monaco, wel eens de norm kunnen worden.

"Het wordt zeker een vreemde formule", vertelde Newey aan Motorsport.com. "De motoren zullen vrijwel de hele tijd op volle toeren draaien als generatoren."

De onorthodoxe motorregels leiden tot discussie, waarbij sommigen vraagtekens zetten bij de aanpak om chassisregels eromheen te maken.

Verstappen zelf uitte zijn bezorgdheid in Japan en suggereerde dat het misschien een vergissing was.

Newey is het met hem eens en erkent de uitdagingen bij het opstellen van het chassisreglement: "Ik denk dat dat een eerlijke opmerking is. De FIA zou waarschijnlijk erkennen dat alleen de motorfabrikanten dit soort 50/50 verbrandingsmotor met elektrische motor wilden."

Relevantie op de weg vs. perceptie in de showroom

Newey wijst op potentiële problemen. De accukosten voor F1-standaarden zijn momenteel hoog en de accutechnologie zelf is niet altijd direct toepasbaar op auto's voor de weg.

Hij erkent echter de focus van de fabrikanten op de showroomperceptie: "Het belangrijkste aspect voor de fabrikanten, ook al zullen ze dat nooit toegeven, is de perceptie van relevantie in de showroom", legt hij uit.

Actieve aerodynamica: Een moeilijke uitdaging

Newey kijkt ook nog de kat uit de boom wat betreft de implementatie van actieve aero in 2026. De FIA heeft een krappe deadline om de reglementen voor eind juni af te ronden, omdat recente simulatortests alarmerende rijeigenschappen lieten zien in auto's met volledige actieve aero-implementatie. Een behoorlijke uitdaging volgens Newey.

De voorgestelde oplossing bestaat uit het verbeteren van de actieve elementen van de voorvleugel als aanvulling op de achtervleugel, met als doel een betere algehele aerobalans.

De CTO van Red Bull blijft desondanks sceptisch: "De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het motorreglement is opgesteld zonder rekening te houden met het chassis. Maar het goede is dat het efficiëntie bevordert, wat in lijn is met het gebruik van F1 om een trend populair te maken", aldus Newey.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk