Max Verstappen heeft op uiterst dominante wijze de GP van Japan gewonnen. De Limburger reed maar liefst 20 seconden weg bij nummer twee Lando Norris, en verzekerde Red Bull Racing - uitgerekend op Suzuka - van de constructeurstitel. Het podium werd gecompleteerd door rookie Oscar Piastri.
Samenvatting F1 Grand Prix van Japan: Verstappen en McLarens uitstekend weg
De lichten zijn uit, we zijn van start! Max Verstappen en de McLarens hebben een fantastische start, maar Verstappen komt in de eerste bocht als winnaar uit de strijd. Hij leidt en wordt gevolgd door Norris en Piastri, die stuivertje hebben gewisseld.
Gele vlag en safety car: Hamilton en PĆ©rez toucheren, maar het grootste gedrang is achterin te vinden. Esteban Ocon, Alex Albon en Valtteri Bottas raken elkaar stevig, waardoor er flink wat rommel op de weg ligt, die schade veroorzaken bij Zhou Guanyu. Bottas heeft een lekke band en moet naar binnen, wat ook voor PĆ©rez geldt, die voorvleugelschade heeft. Niet echt lekker wat betreft de constructeurstitel.
Herstart: Verstappen is opnieuw goed weg en geeft de McLarens geen kans. We gaan verder waar we gebleven waren. Het is nog niet de race van Bottas, de Fin schiet rechtdoor na een touchƩ met Sargeant. De Amerikaanse rookie krijgt een tijdstraf van vijf seconden, zijn positie lijkt toch echt onhoudbaar. Uiteindelijk moet Bottas door teveel schade opgeven.
Ondertussen ontvouwt zich een mooi gevecht tussen Russell en Hamilton, die plaagstootjes aan elkaar uitdelen. Verstappen heeft het prima naar z'n zin. De Limburger rijdt al 2,2 seconden los ten opzichte van Norris.
PĆ©rez moet zich van achteruit terugvechten na zijn pitstop tijdens de safety car, maar krijgt een tijdstraf van vijf seconden omdat hij na de safety car-lijn aan coureurs voorbijging. De constructeurstitel ligt wel nog altijd voor het oprapen op Suzuka.
Oei, PĆ©rez! De Mexicaan probeert op een onmogelijke plek voorbij te gaan aan Kevin Magnussen en tikt de Deen in de rondte. Wederom een VSC vanwege rommel op de baan. Een rampweekend tot dusver voor PĆ©rez, die opnieuw naar binnen moet voor een nieuwe voorvleugel. Hij komt als 19e, en laatste, naar buiten.
En het is klaar voor PĆ©rez. Zijn rampweekend komt ten einde. Het constructeurskampioenschap komt vooralsnog niet in gevaar.
20/53: Verstappen kachelt rustig verder, McLaren en Ferrari bepalen strategie
Verstappen gaat met een voorsprong van 10 seconden naar binnen, en gaat naar nieuwe mediums. Hij belandt op P5, nog voor Oscar Piastri. Ook Lewis Hamilton gaat naar binnen, hij staat nu op de harde band. Hij vecht hard met teamgenoot George Russell, die daar enigszins verontwaardigd over is. Ook de Ferrari-mannen komen naar binnen. Russell gaat aan de leiding, maar dat duurt niet lang. Hij is geen partij voor Max Verstappen, en de huidige F1-verhoudingen zijn weer duidelijk.
Veel teams zijn bezig met bandenmanagement. Zo krijgt George Russell te horen dat het plan een Ć©Ć©nstopper is, en daar wil McLaren op zinspelen. Ondertussen ontvouwt zich een mooi gevecht tussen Esteban Ocon en Fernando Alonso. Laatstgenoemde is woest op zijn team. De Spanjaard vindt dat zijn pitstop te vroeg is gemaakt. Het lijstje uitvallers wordt ook steeds langer: naast Bottas en PĆ©rez moeten ook Stroll en Sargeant hun strijd staken. Ook Albon valt uit met de "retire the car"-boodschap.
Een bijzonder beeld, de uitgevallen PĆ©rez gaat tĆ³ch weer de baan op. De monteurs lijken wat te hebben gerepareerd en dus gaat de Mexicaan het weer proberen. Wellicht een poging om het punt voor de snelste ronde nog te kapen van McLaren.
40/53: Verstappen soleert als vanouds richting overwinning
In ronde 37 komt ook Max Verstappen binnen voor zijn laatste stop, hij gaat naar de hards. De dominantie van de Limburger is ongekend. Norris en Russell zijn intussen in een gevecht om P3 gewikkeld. Ook Carlos Sainz komt naar binnen.
PĆ©rez maakt aanstalten om alsnog naar buiten te gaan om de snelste ronde bij Mercedes weg te kapen. Verstappen rijdt met een 1:34.183 echter al de snelste ronde. Een bijzonder moment. De Mexicaan mag zich echter weer binnen melden. Een absolute vernedering voor PĆ©rez.
Het gat bedraagt inmiddels meer dan 18 seconden tussen Verstappen en Norris. Als de stand blijft zoals deze nu is, dan pakt Red Bull Racing uitgerekend in Japan de constructeurstitel. Russell krijgt instructies om Lewis Hamilton voorbij te laten. Russell moet dan zien te verdedigen tegen de veel snellere Carlos Sainz. Een prachtig gevecht in de slotfase van de race. Het mislukt echter, en Sainz gaat aan Russell voorbij. Hij belandt in rap tempo op de staart van Hamilton.
Voorin krijgt Verstappen hier allemaal niks van mee. De Limburger wint met overmacht en weet zo de constructeurstitel voor Red Bull Racing veilig te stellen. Bi-zar!
0 reacties